Новини

Головна » Новини   

                                               

Особливості адаптації п’ятикласників (поради батькам)

Перехід учнів із початкової школи до середньої справедливо вважається кризовим періодом. Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчать про те, що цей етап неминуче пов'язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. Часто зовнішні зміни збігаються у часі з початком фізіологічних змін в організмі дітей. Усе це, безперечно, відбивається на успішності. Будь-які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми, які потребують особливої уваги педагогів  та батьків.



В  п'ятих  класів міняється їх соці¬альне оточення (новий склад кла¬су чи вчителів) і система діяльно¬сті (зміст нового ступеня освіти). Зміна умов навчання і виховання ставить більш високі вимоги до інтелектуального й особистісного розвитку, до рівня сформованості у дітей певних навчальних знань, умінь, навичок тощо.
Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для них оточення, нових умов життя нази¬вається адаптацією. Дитина в шко¬лі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у но¬вих умовах.
Однією з причин виникнен¬ня проблем, що розглядається, є нездатність учнів впоратися зі збільшеним, порівняно з почат¬ковою школою, обсягом домаш¬ніх завдань, адаптуватися до ви¬мог учителів-предметників 
Ситуація новизни завжди є для людини тією чи іншою мірою тривожною. Дитина ж переживає в таких умовах емоційний диском¬форт — через невизначеність уяв¬лень про вимоги вчителів, особли¬вості й умови навчання, про цін¬ності і норми поведінки в колек¬тиві класу тощо. Такий стан часто супроводжується внутрішньою напруженістю, що іноді усклад-нює прийняття як інтелектуаль¬них, так і особистісних рішень.
Досить часто психічна напру¬га може закінчитися шкільною дезадаптацією, і дитина стає тоді недисциплінованою, неуважною, безвідповідальною, відстає в на¬вчанні, швидко стомлюється і вже не хоче йти до школи.
Щоб запобігти серйозним проблемам при переході до серед¬ньої школи, необхідно врахувати всі чинники, які впливають на якість навчання в 5-му класі:
• нові умови навчання (різно¬манітність нових предметів; но¬ві класні керівники; збільшення кількості вчителів-предметників, у кожного з яких своя система ви¬мог; переформування класних колективів; зміна соціального стату¬су в новому класному колективі; новий режим роботи; збільшення навчального навантаження);
фізіологічні зміни, психологічні новоутворення підліткового віку;
особисті проблеми школяра.
Характер адаптаційних про¬цесів п'ятикласників залежить від дорослих, які знаходяться поруч (учитель, психолог, батьки), від їх згуртова¬ності, злагодженості та узгодже¬ності дій.
 
ПАМ'ЯТКА батькам п'ятикласника (п'ятикласниці)
1. У ваших дітей проблемний — переломний період, тому будьте особливо спостережливі, уважні, терпеливі, небайдужі.
2. У 5-му класі розширився об'єм з основних предметів, зросла кількість предметів, тому збільшується час для підготовки уроків.
3. Забезпечте вдале поєднання відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками своїм дітям.
 
4. Програми включають багато теоретичного матеріалу, тому слід привчати дітей міцно завчати окремі правила з математики, української мови,  тощо.
5. Уважно стежте за рівнем виразного читання ваших дітей. Хай вдома виразно читають усі тексти, що задано з різних предметів, а також переказують їх.
6. Привчайте дітей до повсякденного читання художніх книг, просіть їх розказати про прочитане.
7. Стежте за порадами учителів, записаними у щоденниках та робочих зошитах.
8. Дбайте про те, щоб дитина навчалась бути охайною у всьому, включаючи бережливе ставлення до підручників.
9. Ніколи не поспішайте з висновками ні про дитину, ні про вчителя — прийдіть у школу, поспілкуйтесь з учителем.
10. Намагайтесь придбати у сімейну бібліотеку різноманітні словники та довідкову літературу, при потребі можна знайти потрібну   інформацію, що стосується навчання за допомогою комп’ютера.
11. Пам'ятайте, що клас, де навчається ваша дитина, — ціле трьох колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші будуть ці колективи — тим в кращій атмосфері буде формуватись ваш хлопчик чи дівчинка. Це залежить від кожного і від вас теж.
12. Не забувайте: дитину слід не карати за невміння, а терпеливо вчити, підказувати, радити, допомагати, підтримувати.
13. Керуйтесь у спілкуванні з дитиною правилом: найдієвіший засіб виховання — особистий приклад.
14. Дбайте про всесторонній розвиток своєї дитини.
15. Вмійте ставити себе на місце дитини.
16. Пам'ятайте: праця, зокрема, навчальна, не приносить шкоди вихованню дитини, а бездіяльність — перший ворог.
Психолог, соціальний педагог Фляжнікова Жанна Василівна


01.10.2020 | Aдмін

Вернутись назад